veelgestelde vragen

Bij het huren van een woning komen veel zaken aan bod. Waar moet u rekening mee houden wanneer u gaat huren? Waar vindt u de juiste informatie? En wat als u de huur wilt beëindigen? Want hoe doet u dat? En wat gebeurt er daarna?
Of bent u op zoek naar een huurwoning en wilt u weten hoe dit werkt? Voor een antwoord op deze en vele andere vragen hebben wij een overzicht gemaakt met de antwoorden. Komt u er toch niet uit of mist u iets? Bel of mail u ons gerust!

Algemene vragen over het huren

Hoe kan ik mij inschrijven voor een nieuwe woning?
Woningstichting Heteren werkt samen met Entree.nu. Als er een woning vrijkomt, plaatsen wij deze op de website van Entree en dan kunt u via Entree op de woning reageren. Om te kunnen reageren op een woning van ons, moet u dus ingeschreven staan bij Entree.nu.

U kunt zich inschrijven via de website van Entree. Inschrijven is gratis.

Ga naar het inschrijfformulier en doorloop de stappen. Een bevestiging van uw inschrijving ontvangt u per e-mail. U kunt zich inschrijven bij Entree als u:
- 18 jaar of ouder bent en;
- in het bezit bent van de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfstitel.

Komt de combinatie van uw achternaam en geboortedatum al voor in het woningzoekendenregister? Dan kunt u zich alleen via een woningcorporatie laten inschrijven. Of wellicht is er al een inschrijving op uw naam aanwezig. Een corporatie kan dit voor u nakijken. Neem telefonisch contact op of download het wijzigingsformulier op Entree.nu. U kunt het formulier (digitaal) invullen en mailen of opsturen naar een woningcorporatie. 
Hoe werkt de woningtoewijzing via Entree.nu?
Al onze woningen worden geadverteerd via Entree.nu. Hier kunt u reageren op een woning die u graag wilt huren. De woningen worden voornamelijk toegewezen op basis van meettijd. Een aantal keer per jaar adverteren wij woningen op Entree.nu die worden verhuurd middels loting. Dan maakt iedereen die reageert evenveel kans, ongeacht de meettijd. Als uw meettijd nog niet zo lang is, dan is een loting-woning in de meeste gevallen de beste optie om op te reageren.

Na een aantal dagen sluit de advertentie van de woning en wordt de woning aangeboden aan de persoon die eindigt op plek 1 op de lijst. Wanneer deze persoon de woning toch niet toegewezen krijgt, dan gaat het aanbod naar nummer 2 op de lijst en zo verder.

Voor uitgebreide informatie over de werkwijze van Entree, verwijzen wij u door naar de website www.Entree.nu.
Wat is meettijd?
Bent u een starter, dan is de datum van inschrijving bij Entree.nu uw meettijd. Wanneer u een doorstromer of herstarter bent, dan is in de meeste gevallen de inschrijfdatum bij de gemeente op uw huidige adres, uw meettijd. Als u dus al jaren ingeschreven staat op uw huidige adres, heeft u een grotere kans op een woning. Kijkt u op Entree.nu voor de uitgebreide uitleg.
Hoe kan ik zien op welke positie op de lijst ik sta?
Uw positie kan per reactie verschillen, omdat niet iedereen met een langere meettijd op dezelfde woning als u reageert.
U kunt via uw eigen profiel op de website van Entree.nu zien op welke positie u staat van de woning waarop u heeft gereageerd. Dit kunt u zien bij: uw account > reacties op actueel aanbod > voorlopige positie: 55 van 73. Pas wanneer de advertentie gesloten is, kunt u de uiteindelijk positie op de lijst vinden.
Kan ik een urgentieverklaring krijgen?
Een urgentieverklaring krijgt u onder bepaalde voorwaarden. Het kan gebeuren dat u dringend een andere woning nodig heeft. Zit u in een woon-noodsituatie en u heeft op korte termijn geen uitzicht op een nieuwe woonruimte? Dan kunt u bij ons een aanvraag doen voor een urgentieverklaring. Wij nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek om uw situatie helder in beeld te brengen. U ontvangt een aanvraagformulier en verzamelt voordat u deze afspraak heeft zoveel mogelijk informatie behorende bij de aanvraag. Uw aanvraag wordt door een medewerker ingediend bij de urgentiecommissie. Aan deze aanvraag zijn kosten verbonden. De urgentiecommissie besluit of u wel of geen urgentie krijgt. Meer informatie over het verkrijgen van een urgentieverklaring vindt u op de website van Entree.nu.

Voorkomende redenen voor een urgentie zijn:
- Medische aandoeningen;
- U bent recent gescheiden en draagt de (hoofd)zorg voor uw kind(eren);
- U heeft aantoonbaar financiële problemen waardoor uw huidige woning niet meer betaalbaar is. 
Wat is passend toewijzen?
Sinds januari 2016 dienen corporaties zich te houden aan passend toewijzen. Dit betekent dat een woning moet passen bij het inkomen en het huishouden van de huurder. Huurders krijgen dankzij deze wetgeving een woning toegewezen die zij kunnen betalen.
Hoe zeg ik de huur op?
U kunt uw huur opzeggen door het huuropzegging formulier in te vullen. De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand. U kunt uw huur elke werkdag van de maand opzeggen. Uw laatste huurdag mag niet in een weekend of op een feestdag vallen. Bijvoorbeeld: ontvangen wij uw huuropzegging op de 20ste van de maand, dan is de laatste dag van de huur op zijn vroegst de 20ste van de volgende maand. Als dit een weekend- of feestdag is, dan wordt de eerstvolgende werkdag de laatste huurdag. U mag ook een langere opzegtermijn aanhouden (maximaal 3 maanden).

Hier vindt u meer informatie en het formulier.
Kan ik mijn huurwoning kopen?
Wij willen voldoende woningen beschikbaar houden voor de sociale verhuur. Daarom kan niet iedereen zijn huurwoning kopen. In enkele gevallen is het mogelijk om uw huurwoning te kopen. Mocht u daar interesse in hebben, dan kunt u hiervoor bij ons een aanvraag indienen. Woningstichting Heteren bekijkt dan of een verkoopbestemming mogelijk is op uw woning. Hier vindt u meer informatie.
Kan ik mij inschrijven voor een garage?
Ja, dit kan. Mocht u een garage willen huren, kunt u zich inschrijven via het inschrijfformulier. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een inschrijfnummer van ons toegestuurd. Wanneer er een garage beschikbaar komt voor verhuur, dan krijgen alle kandidaten bericht hiervan en dan kunt u aangeven of u interesse hebt in de garage. De garage wordt toegewezen aan de geïnteresseerde die het langst ingeschreven staat.

Vragen over de huurprijs en huurbetaling

Hoe wordt de huurprijs van mijn woning bepaald?
Woningstichting Heteren stelt een huurprijs vast door een percentage te nemen van de maximaal toegestane huurprijs. De maximale huurprijs van een woning wordt bepaald door een puntensysteem dat ontwikkeld is door de overheid. Dit puntensysteem wordt het woningwaarderingsstelsel genoemd (WWS). Volgens dit stelsel is er per woning een X aantal punten. Hoe meer punten uw woning heeft, hoe hoger de toegestane maximale huur is. Uw woning krijgt punten op de volgende onderdelen:

- Oppervlakte van hoofdvertrekken;
- Oppervlakte van overige ruimtes;
- Het aantal verwarmde ruimtes;
- Energieprestatie (het energielabel of de energie-index van uw woning);
- WOZ-waarde;
- Kenmerken keukeninrichting;
- Kenmerken badkamerinrichting;
- Oppervlakte buitenruimte (tuin, balkon, etc.).

In alle gevallen ligt de huurprijs die wij voor een woning vragen, lager dan de huurprijs die wij maximaal zouden mogen vragen. Dit noemen we ook wel de streefhuur van een woning.
De streefhuur is de huurprijs die we hebben vastgesteld voor de woning. Dit is een percentage van de maximale toegestane huur. 
Waarom betalen mijn buren minder huur?
Het kan voorkomen dat uw buren een ander huur bedrag betalen voor hetzelfde soort woning. Er zijn verschillende redenen waarom dit is.

Uw buren wonen langer in de woning
De voornaamste reden waardoor huurverschillen ontstaan is hoe lang iemand al ergens woont. De woningwaardes zijn de afgelopen 40 jaar flink gestegen, en de hoogte van de huurprijs staat in verband met de woningwaardering. Dus als uw buren al 40 jaar in hun woning wonen, is hun huurprijs gebaseerd op wat de woning waard was 40 jaar geleden.

Het woningwaarderingsstelsel (WWS)
Het WWS, ook wel bekend als het puntensysteem, is een systeem om de maximale huurprijs vast te stellen voor een sociale huurwoning. Hoe meer punten een woning heeft, hoe hoger de huur mag zijn. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld een grotere tuin, een extra toilet of een energiezuinigere woning heeft ten opzichte van uw buren. Dit is van invloed op de huurprijs en kan de reden zijn dat u meer huur betaalt.

Huurharmonisatie
Pas als een woning vrij komt, kan de huurprijs worden aangepast naar wat de woning op dat moment waard is volgens het WWS. Dit noemen we huurharmonisatie. Omdat de huurprijs van zittende huurders alleen jaarlijks verhoogd mag worden met een wettelijk vastgesteld percentage, kan huurharmonisatie niet worden toegepast bij de huidige huurders. Zo kan het dus gebeuren dat buren die al heel lang in een woning wonen een ander, vaak lager, huurbedrag betalen dan nieuwe(re) bewoners. Zodra de huur wordt opgezegd, kan huurharmonisatie worden toegepast en zal de huurprijs voor de nieuwe bewoners worden aangepast middels het WWS.
  • Uw buren wonen langer in de woning
  • De voornaamste reden waardoor huurverschillen ontstaan is hoe lang iemand al ergens woont. De woningwaardes zijn de afgelopen 40 jaar flink gestegen, en de hoogte van de huurprijs staat in verband met de woningwaardering. Dus als uw buren al 40 jaar in hun woning wonen, is hun huurprijs gebaseerd op wat de woning waard was 40 jaar geleden.
  • Het woningwaarderingsstelsel (WWS)
  • Het WWS, ook wel bekend als het puntensysteem, is een systeem om de maximale huurprijs vast te stellen voor een sociale huurwoning. Hoe meer punten een woning heeft, hoe hoger de huur mag zijn. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld een grotere tuin, een extra toilet of een energiezuinigere woning heeft ten opzichte van uw buren. Dit is van invloed op de huurprijs en kan de reden zijn dat u meer huur betaalt.
  • Huurharmonisatie
  • Pas als een woning vrij komt, kan de huurprijs worden aangepast naar wat de woning op dat moment waard is volgens het WWS. Dit noemen we huurharmonisatie. Omdat de huurprijs van zittende huurders alleen jaarlijks verhoogd mag worden met een wettelijk vastgesteld percentage, kan huurharmonisatie niet worden toegepast bij de huidige huurders. Zo kan het dus gebeuren dat buren die al heel lang in een woning wonen een ander, vaak lager, huurbedrag betalen dan nieuwe(re) bewoners. Zodra de huur wordt opgezegd, kan huurharmonisatie worden toegepast en zal de huurprijs voor de nieuwe bewoners worden aangepast middels het WWS.
Heb ik recht op huurtoeslag?
Als u wilt weten of u recht heeft op huurtoeslag, kunt u zelf een berekening maken op www.belastingdienst.nl/toeslagen.
Kan mijn huurprijs meerdere keren per jaar worden gewijzigd?
Ja, dit is mogelijk. Over het algemeen passen wij de huurprijs één keer per jaar aan in juli. Er zijn uitzonderingen waardoor de huurprijs meerder keren per jaar kan worden gewijzigd, namelijk:

Woning verbetering
Wanneer wij op uw verzoek een aanpassing aan de woning hebben aangebracht, kan dit leiden tot een huurverhoging. Bijvoorbeeld als u een extra toilet wilde of er extra keukenkastjes zijn geplaatst.

Servicekosten
In principe worden de servicekosten, net als de huurprijs, standaard gewijzigd in juli. Het kan zijn dat er tussentijds iets verandert in uw servicekosten. Bijvoorbeeld doordat de algemene ruimten vaker schoongemaakt moeten worden. Dit zullen wij altijd tijdig laten weten. 
Waarom wordt de huur op de 1e dag van de maand geïncasseerd?
De huur voor uw woning dient vóór of op de 1e dag van de komende maand bij ons binnen te zijn. U betaalt de huur voor uw woning dus altijd vooraf.
Kan de huur op een andere dag dan de 1e van de maand geïncasseerd worden?
Nee, dit is niet mogelijk. Woningstichting Heteren trekt hierin één lijn voor alle huurders. Wilt u de huur eerder betalen dan de 1e van de maand, dan kunt u de huur zelf eerder overmaken.

ZAV / aanpassingen aan de woning

ZAV, wat is dat?
ZAV staat voor Zelf Aangebrachte Voorzieningen. Veel huurders willen zelf het een en ander aan hun woning veranderen. Huurt u een woning van Woningstichting Heteren? Dan is het zo dat voorzieningen, die zonder noemenswaardige kosten ongedaan gemaakt kunnen worden, in principe geplaatst mogen worden. Alle andere voorzieningen moeten schriftelijk bij ons worden aangevraagd.

Voorbeelden van ZAV zijn:
- Binnen schilderwerk / behang
- Een andere vloer(bedekking)
- Een douchescherm plaatsen
- Een kraan vervangen
- Een plank ophangen
- Tuinhuis of overkapping plaatsen

Klik hier voor meer informatie.
Voor welke aanpassingen heb ik vooraf toestemming nodig?
Aanpassingen of veranderingen aan uw woning die niet gemakkelijk terug te brengen zijn naar de originele staat, dienen wij vooraf goed te keuren. We noemen dit een Zelf Aangebrachte voorziening (ZAV). Wilt u bijvoorbeeld een dakkapel plaatsen, een muur eruit halen of uw woning uitbouwen? Dan kunt u ZAV aanvraag indienen. Klik hier voor meer informatie.
Nemen jullie een aanpassing (ZAV) over bij een huuropzegging?
Indien u de woning verlaat, dient de Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV) in technisch goede staat te zijn, naar inzicht van de bouwkundig opzichter van Woningstichting Heteren. Er zijn op dat moment drie opties:

- de nieuwe huurder neemt de voorziening van u over (door middel van het overnameformulier);
- Woningstichting Heteren neemt de voorziening van u over;
- of u dient de voorziening te verwijderen en het een en ander te herstellen. 
Kan ik een vaste trap naar de zolder krijgen?
Met het huidige beleid dat wij voeren plaatst Woningstichting Heteren geen vaste trap naar de zolder. Wanneer u zelf een trap wilt plaatsen in de woning kunt u dit aanvragen via het ZAV-formulier. Klik hier voor meer informatie.
Mag ik een andere keuken plaatsen?
In woningen van Woningstichting Heteren zit meestal een standaard keukenblok van 3 boven en 3 onderkastjes. Tenzij u een keuken hebt overgenomen van de vorige huurder of deze in het verleden zelf aangepast hebt. Wilt u een eigen keuken plaatsen, dan is dit mogelijk onder bepaalde voorwaarden. U dient hiervoor een aanvraag te doen via het ZAV-formulier.
Kan ik een nieuwe badkamer / toilet / keuken krijgen?
Wanneer een badkamer of toilet 25 jaar oud is, kunt u schriftelijk een aanvraag indienen voor een nieuwe badkamer of toilet. De technische dienst zal uw aanvraag beoordelen en bij goedkeuring uw badkamer of toilet renoveren. Badkamers en toiletten die jonger zijn dan 25 jaar komen in principe niet in aanmerking voor een renovatie.

Voor keukens geldt een tijdsbestek van 15 jaar. Wanneer uw keuken 15 jaar oud is, kunt u een aanvraag indienen voor een nieuwe keuken. De technische dienst zal uw aanvraag beoordelen en bij goedkeuring uw keuken renoveren. 
Ik wil een verhoogd toilet, kan dit?
Momenteel plaatsen wij bij renovaties alleen verhoogde toiletten in woningen die bestemd zijn voor ‘Langer Thuis’. Wanneer er geen ‘Langer Thuis’ bestemming op uw woning zit, dan komt u niet in aanmerking voor een verhoogd toilet. U kunt bij ons navragen of uw woning hiervoor in aanmerking komt. U kunt zelf een verhoogd toilet plaatsen wanneer uw woning geen ‘Langer Thuis’ bestemming heeft. Klik hier voor het ZAV-formulier om dit aan te vragen.
Mag ik een airco of zonwering plaatsen?
Ja, dit mag onder bepaalde voorwaarden. U kunt hiervoor een aanvraag indienen via het ZAV-formulier. De technische dienst zal uw aanvraag beoordelen.
Mag ik zonnepanelen plaatsen?
Woningstichting Heteren plaatst op dit moment geen zonnepanelen. Wilt u deze zelf laten plaatsen, dan kunt u een verzoek indienen. U ontvangt een schriftelijke reactie of de woning hiervoor geschikt is.

Klachten en reparaties

Waar kan ik terecht met mijn reparatieverzoek?
Mocht u een reparatieverzoek willen indienen dan kunt u dit indienen via het formulier reparatieverzoek. Er wordt binnen 5 dagen contact met u opgenomen over het vervolg van uw aanvraag.

Bij spoedgevallen zoals bijvoorbeeld een gaslek of ernstige lekkage, kunt u ons bellen op telefoonnummer 026- 479 04 90 of na sluitingstijd op telefoonnummer 026 - 372 37 67. Dit nummer is 24 uur per dag beschikbaar. 
Voor welke reparaties ben ik zelf verantwoordelijk?
Woningstichting Heteren is verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud aan uw woning. Er is ook onderhoud dat wettelijk voor uw rekening is. U bent zelf verantwoordelijk voor het meeste onderhoud aan de binnenkant van uw woning. In ons Onderhouds-ABC kunt u zien wie verantwoordelijk is voor welke reparaties.

Het onderhoud van aanpassingen of voorzieningen door u zelf geplaatst, de zo genoemde ZAV’s, is altijd voor de huurder (hieronder vallen ook de ZAV’s die overgenomen zijn van de vorige huurder).
Ik heb lekkage gehad en schade aan mijn woning, waar kan ik de schade claimen?
Lekkage kan gevolgschade veroorzaken. Wanneer u een lekkage heeft gehad kan het zijn dat uw behang of vloerbedekking gerepareerd dient te worden. Woningstichting Heteren is verantwoordelijk voor het herstel van bijvoorbeeld de leidingen, maar is niet verantwoordelijk voor de gevolgschade. U dient zelf uw behang of vloerbedekking te (laten) repareren. Woningstichting Heteren is alleen aansprakelijk voor gevolgschade als zij in gebreke is gebleven.
Zoals in onze huurvoorwaarden staat, moet u voor dit soort schade een adequate inboedelverzekering afsluiten en deze in stand houden. Dit wordt een verzekering met huurdersbelang genoemd. Neemt u daarom contact op met uw verzekeringsmaatschappij voor de ontstane schade.

Medehuurderschap en woningruil

Kan ik iemand medehuurder maken?
Ja, dat kan. Wanneer u meer dan 2 jaar met iemand samenwoont en met hem/haar een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert, kunt u medehuurderschap aanvragen. Dit moet u aantonen met een Historisch Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Wij beoordelen uw aanvraag. Keuren wij uw aanvraag goed, dan heeft de medehuurder dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder. Als u recent bent getrouwd of samen een geregistreerd partnerschap hebt, dan wordt iemand automatisch medehuurder. Ook dan vinden wij het fijn om hiervan op de hoogte gebracht te worden.
Ik wil graag een woningruil, hoe werkt dit?
Mocht u graag van woning willen ruilen en u heeft huurders gevonden die met u willen ruilen? Dan kunt u een schriftelijke aanvraag doen hiervoor. Wij zullen uw aanvraag beoordelen en binnen 5 werkdagen contact met u opnemen over de mogelijkheden. Ook bij woningruil moeten de kandidaten voldoen aan de regels voor Passend Toewijzen.

Mocht u graag van woning willen ruilen, maar u heeft nog geen huurder gevonden die met u wilt ruilen? Dan kunt u een advertentie plaatsen op een woningruil website zoals woningruil.nl of ruilmijnwoning.nl. Dit zijn platforms waarop huurders hun huurwoning kunnen aanbieden voor een woningruil. Als er een match is gevonden, kunt u gezamenlijk een verzoek tot woningruil indienen. Ook bij woningruil moeten de kandidaten voldoen aan de regels voor Passend Toewijzen.  

Overlast

Ik heb overlast van mijn buren, waar meld ik dit?
Ervaart u overlast van uw buren en wilt u dat Woningstichting Heteren hier iets aan doet? Voordat u de overlast bij ons indient, vragen wij u eerst zelf de volgende stappen te doorlopen:

Neem contact op met uw buren. Vaak weten mensen niet dat ze overlast veroorzaken. Een vriendelijk gesprek helpt meestal al. Schakel buurtbemiddeling in. Mocht het gesprek met uw buren niet hebben gewerkt, schakel dan Buurtbemiddeling in. Buurtbemiddeling gaat met u en uw buren in gesprek om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Mocht het bovenstaande niet hebben gewerkt, dan kunt u de overlast melden via onze website. Wij nemen contact met u op om de melding te bespreken.

Wanneer de overlast die u ervaart strafbaar is zoals bedreiging, geweld, hennepplantage of andere criminaliteit, neem dan meteen contact op met de politie. 
Ik ervaar last van zwerfafval of hondenpoep, waar meld ik dit?
Ervaart u overlast van bijvoorbeeld zwerfafval of hondenpoep in uw buurt, dan kunt u de overlast melden via onze website. Wij nemen contact met u op om de melding te bespreken.